niedziela, 2 października 2016

17. TRZYNAŚCIE POWODÓW / JAY ASHER



Dzisiaj recenzja książki, która całkowicie mnie pochłonęła, wywróciła wszystko do góry nogami i zostawiła ot tak...
Nie jest ona jedną z tych wyidealizowanych historyjek, bo mówi o rzeczach całkiem zwyczajnych. O życiu, ludziach, którzy nas otaczają i o konsekwencjach, wydawałoby się, błahych czynów...




Tytuł: TRZYNAŚCIE POWODÓW
Autor: JAY ASHER
Wydawnictwo: DOM WYDAWNICZY REBIS
Seria: -
Ilość stron: OK. 270
Cena: OK. 32 ZŁ
Ocena: 10/10

Clay pewnego dnia wraca ze szkoły i widzi pod drzwiami dziwną przesyłkę. Okazuje się, że wypełniona jest taśmami magnetofonowymi nagranymi przez jego koleżankę z klasy - Hannah, która jakiś czas wcześniej popełniła samobójstwo.
Trzynaście opowieści, wszystkie z inną osobą w roli głównej i jak się okazuje każda jedna z tej (podobno) pechowej liczby jest powodem, dla którego nastolatka odebrała sobie życie. Clay jest jednym z nich, ale nie dowie się, jeśli nie wysłucha nagrań. Jak potoczy się ta historia?

Wybitny debiut literacki Jay'a Asher'a! Pióro mężczyzny jest idealne. Dosłownie pochłaniałam jego powieść i nim się obejrzałam, to miałam te 270 stron już za sobą. I tutaj mam jedyny zarzut do autora. Ta książka jest zdecydowanie za krótka!
Czułam się jak główny bohater, który wysłuchuje nagrań Hannah, razem z nim to wszystko przeżywałam.


''Byłem zbyt słaby, by iść. Przynajmniej myślałem, że jestem zbyt słaby. Ale prawdę mówiąc, byłem zbyt słaby, żeby spróbować.''


Jak już wspominałam, powieść ta nie jest wyidealizowana - nic z tych rzeczy! Opowiada o nastolatkach, jak my. Główna bohaterka nie jest nękana, czy prześladowana. Ona odebrała sobie życie z powodu, wydawałoby się, rzeczy nieistotnych. Kiedy jednak wczytamy się w opowieści, które zebrała i nagrała na taśmę magnetofoniczną, to sami możemy sobie wyobrazić cierpienie, jakie odczuwała przez te ''głupotki'', które wyczyniali jej znajomi.
Powieść pod tytułem ''Trzynaście powodów'' daje do myślenia. Zmienia nas i nasze postrzeganie innych ludzi. Uczy wielu wartości, które naprawdę mogą odmienić czyjś los, nie tylko nasz.


''Chcę wcisnąć "Stop" w walkmanie i przewinąć, cofnąć całą tę rozmowę. Cofnąć się w przeszłość i ostrzec ich. Albo zrobić coś, by się w ogóle nie poznali. Ale nie mogę. Nie można przewinąć przeszłości.''


Bardzo polecam Wam zapoznać się z tą książką. Gwarantuję, że czas spędzony z nią nie pójdzie na marne, ale będziecie się domagali więcej. Oby więcej takich powieści!

Moja ocena: 10/10


A wy czytaliście ''Trzynaście powodów''? A może dopiero teraz zamierzacie po nią sięgnąć? Koniecznie dajcie mi znać w komentarzu! Zapraszam ^^

Oliwia


1 komentarz: