czwartek, 7 lipca 2016

12. KAMIENIE NA SZANIEC / ALEKSANDER KAMIŃSKI




Niesamowicie odważne, inspirujące i wzruszające - tak opiszę poczynania bohaterów tej książki.



Tytuł: Kamienie Na Szaniec
Autor: Aleksander Kamiński
Wydawnictwo: Nasza Księgarnia
Seria: jeden tom
Ilość stron: ok. 220
Cena: 29,90 zł
Ocena: 10/10

Co tu robi recenzja lektury? Nawet jeśli nikomu się nie przyda, to stwierdziłam, że muszę ją zrecenzować, aby wyrazić mój zachwyt.
Tak wartościowej książki nie czytałam już od bardzo długiego czasu.

Zrobiłam to co prawda za drugim podejściem, jednak jestem bardzo szczęśliwa, że przełamałam się i zaczęłam czytać tę lekturę jeszcze raz.
Zniechęcił mnie jej początek, czyli opisy na kilka stron, które kiedyś mi przeszkadzały. Tym razem przebrnęłam przez nie na jednym tchu, a książka od razu przypadła mi do gustu.

Na co warto zwrócić uwagę? Styl pisania autora, który jest tak cudowny, że lekturę czyta się naprawdę miło. Zdaje się, że historie przedstawione na kartach powieści są jedynie wytworem wyobraźni autora, a nie prawdziwymi zdarzeniami, w których brali udział ludzie, jak my.
Nie obawiajcie się więc opisów broni, dat i staropolskiego języka, które chyba każdy wyobraża sobie słysząc ''literatura wojenna''.

Książka chwyciła mnie za serce. Przeczytałam ją i myślałam o niej przez kolejne kilka dni. Nie mogłam się powstrzymać od uronienia łez na jej końcu. Porównując ją do ekranizacji, to jest to zupełna przepaść. Film, w którym pominięto tyle ważnych wątków, do tego Alek przedstawiony, jak gdyby był postacią drugoplanową - porażka. Polecam wam przeczytać książkę - tym, którym ekranizacja się nie spodobał, aby mogli jeszcze raz poznać historię Zośki, Rudego i Alka, tym razem z źródła bardziej przepełnionego istotnymi informacjami, a także tym, którym film się spodobał, aby mogli dopełnić sobie wiedzę o naszych bohaterach, którą poznali podczas oglądania filmu. A dla tych, którzy obu jeszcze nie poznali, to polecam wpierw przeczytać książkę. :)

Książki historyczne wielu ludzi zrażają. Naprawdę nie ograniczajcie się, tylko dokształcajcie!
Powieści wojenne, tak cudowne, jak np. ''Kamienie na szaniec'' są istnymi ''perełkami''. Nie czytajcie ich z przymusu. Bądźcie dumnymi Polakami, bo naprawdę warto jest znać naszą historię.


''Lecz zaklinam - niech żywi nie tracą nadziei
I przed narodem niosą oświaty kaganiec;
A kiedy trzeba, na śmierć idą po kolei,
Jak kamienie przez Boga rzucone na szaniec!'
'


Gdybym mogła to przyznałabym tej książkę ocenę o wiele większą, niż tylko 10. W ogóle uważam, że skala dla tej książki nie istnieje, jednak już z konieczności podsumowuję tę książkę:

Moja ocena: 10/10



Jak Wam podobały się ''Kamienie na szaniec''?
Zapraszam do dyskusji :)

Oliwia

1 komentarz:

  1. Wiele osób chwali tę lekturę. Z pewnością ma coś w sobie i jest pouczająca, jednak z gimnazjalnych lektur - były o wiele lepsze, przynajmniej dla mnie.
    Twój blog bardzo mi się podoba, postaram się zaglądać częściej :)
    http://papierowenatchnienia.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń