wtorek, 12 kwietnia 2016

7. ALICJA W KRAINIE CZARÓW / LEWIS CARROLL



Dziś recenzja książki, która wyobrażałam sobie całkowicie inaczej. Czytając ją nie mogłam pojąć, jak autor wymyślił tak absurdalne i całkiem pozbawione sensu wydarzenia i postaci, ale zarazem byłam oczarowana światem przedstawionym przez autora. Jestem pewna, że tytuł "Alicja w Krainie Czarów" znasz, chociażby przez film produkcji Disney'a, jednakże i tak zapraszam Cię do recenzji. :)

''Jeżeli nie wiesz, dokąd chcesz iść, nie ma znaczenia, którą drogą pójdziesz...''

Tytuł: ALICJA W KRAINIE CZARÓW
Autor: LEWIS CARROLL
Wydawnictwo: SIEDMIORÓG
Seria: DWIE CZĘŚCI
Ilość stron: OK. 112
Cena: OD OK. 10 zł DO OK. 30 zł
Ocena: 10/10

Alicja, czyli malutka dziewczynka pewnego dnia spędzając czas wraz z siostrą zauważa białego królika, który gdzieś się spieszy. Zaintrygowane dziecko nie pozwala, żeby ominęła ją przygoda i postanawia zobaczyć dokąd zmierza zwierze. Przypadkowo trafia do króliczej nory, a potem do krainy pełnej czarów, absurdów i dziwacznych kreatur.


''- Ale ja nie chciałabym mieć do czynienia z wariatami - rzekła Alicja.
- O, na to nie ma już rady - odparł Kot. - Wszyscy mamy tutaj bzika. Ja mam bzika, ty masz bzika.
- Skąd może pan wiedzieć, że ja mam bzika? - zapytała Alicja.
- Musisz mieć. Inaczej nie przyszłabyś tutaj.''



Zanim przeczytałam "Alicję w Krainie Czarów" miałam przyjemność zapoznać się z fragmentem filmu, który nie do końca do mnie przemówił. Spodziewałam się, że będzie to raczej typowo młodzieżowa powieść, ale okazało się, że o wiele bardziej nadawałaby się pod nazwę baśń. Wszystko za sprawą świata pełnego fantastyki wykreowanego przez autora.
Uważam, że książka ta nadaje się bardziej dla dorosłych czytelników. Nie sądzę, że dzieci zrozumieją, co autor chciał nam przekazać, ale mimo to nie odrzucam idei czytania tejże książki młodszym osobom. To może być ciekawe doświadczenie, kiedy będziemy co jakiś czas porównywać sobie o ile więcej rozumiemy z tej lektury.
Zrozumieć można wiele. Przede wszystkim postaci, które poznaje nasza tytułowa bohaterka nie są nam wcale obce! Możemy zapoznać się m.in. ze stworzeniami nudnymi, marudnymi, opryskliwymi, a także zimnymi, można powiedzieć, że bez uczuć. Pewnie każdy z nas zna jedną osobę, której będzie można przyporządkować cechę, którą wypisałam wyżej.  Najciekawszą postacią jest według mnie Kot-Dziwak. Kocham jego wypowiedzi i uśmiech, którym każdy z nas powinien się inspirować w swoim codziennym życiu.

''- A skąd wiesz, że ty jesteś obłąkany?
- Po pierwsze – odpowiedział Kot – pies nie jest obłąkany. Zgadzasz się z tym?
– Chyba tak – odpowiedziała Alicja.
– No, więc widzisz – ciągnął Kot – że pies warczy, jak się rozgniewa, a kiedy jest zadowolony – macha ogonem. Otóż ja normalnie warczę, kiedy jestem zadowolony, a macham ogonem, jak się rozgniewam. I dlatego jestem obłąkany.''


Podsumowując. Cały świat przedstawiony w tej lekturze jest po prostu światem dorosłych widziany oczyma dziecka.

''- Ja doprawdy nie myślę, żeby...
- Jeżeli nie myślisz, to nie gadaj - przerwał jej Kapelusznik.''

Po głębszej analizie doszłam do wniosku, że jest to książka bardzo podobna do ''Małego Księcia'' autorstwa Antoine de Saint - Exupéry. Świat dorosłych, a świat dzieci różni się pod wieloma względami. Nie zapominajmy o tym, żeby zawsze mieć w sobie małą część naszej dziecięcej natury. Pomoże nam to nie tylko w przeczytaniu ''Alicji w Krainie Czarów'', ale z pewnością pozwoli nam postrzegać świat w bardziej kolorowych barwach :) Jest to dla mnie bardzo wartościowa lektura, z której chętnie wypisałabym o wiele więcej cytatów, gdybym tylko mogła. Z pewnością wrócę do niej jeszcze wiele razy. ''Mały Książe'' niestety nie jest książką, za którą przepadam (wiem, że chyba jestem jedyna :c), ale idealnym odpowiednikiem będzie dla mnie właśnie ''Alicja w Krainie Czarów''. Polecam ją Wam bardzo gorąco. I pamiętajcie:

''Rozpocznij od początku... a później czytaj, póki nie dotrzesz do końca: wtedy przestań czytać.''




Moja ocena: 10/10


Bardzo Was przepraszam za moją nieobecność na blogu. Postaram się nadrobić wszystkie straty jak najszybciej. Tymczasem zapraszam oczywiście do dzielenia się Waszymi spostrzeżeniami na temat ''Alicji w Krainie Czarów'' w komentarzach.
Pozdrawiam Was gorąco.
Oliwia

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz